Vandring 60 - Där tåget har gått


Tåget har nu gått!
Morgonen var gråmulen den 4 dec 2012, när vi startade vår vandring på den plats där Höllvikens station tidigare låg, för att ”tåga” ner till Gästis i Skanör.

Restaurangvagnen kopplades på och glögg serverades till dem som valt att stiga på vid
Höllvikens station.

På vår väg till Skanör tog vi upp fler passagerare.
Vid Ljunghusens station var vi 41 st som tågade vidare.

Innan tåget kom var det gästgivaren i Vellinge som 1886 startade en diligenslinje som gick två gånger i veckan från Vellinge till Skanör.
När man uppmärksammade stadsborna på det nyttiga att komma bort från stadens smuts och rök under sommaren kom turismen igång på allvar.

Under 1890-talet förlängdes linjen till Falsterbo.
Under 1890-talet diskuterades flera förslag till järnväg över Ljungen.
1899 bildades Hvellinge-Skanör- Falsterbo järnvägsaktiebolag, HSFJ.
Det tog flera år innan bolaget fick klart med finansiering och planering.
1903 kom bygget igång och den 21 juni hade rallarna kommit fram till Skanör.
Vellinge fick nytt stationshus och övriga stationer blev Åkeshög, Kungstorp, Foteviken,
Ljunghusen, Skanör och Falsterbo.
Någon ort med namnet Höllviken fanns inte.
Höllviken fick 1911 en hållplats och 1925 blev det en riktig station i trä.
1943 bytte stationen namn till Höllviksnäs.
Stationshusen ritades av domkyrkoarkitekten Theodor Wåhlin.
Stationshusen är utvändigt inspirerade av de skånska kyrkorna med vit puts och trappgavlar.
Wåhlin ritade även Falsterbohus åt järnvägsbolaget.
Invigningen av banan fick vänta till sommarsäsongen och kom igång den 18 maj 1904.

Då andra världskriget bröt ut och tyska minor lades ut vid farleden utanför Falsterbonäset satte det fart på en gammal idé om en kanal genom näset.
Wilhelm Boltenstern lyckades övertyga myndigheterna om nödvändigheten av en kanal.
Den 3 januari 1940 påbörjades arbetet i terrängen med snabb upphuggning av en
10 meter bred gata genom skogen.
Att bygga kanalen gick fort, muddrare från Holland och byggjobbare från hela Sverige
kom hit för att arbeta. De arbetade i treskift och de flesta tog gärna fler timmar, det fanns de som arbetade 24 timmar, fyra personer omkom under arbetet med kanalbygget.
I inloppet fick man problem då vattenståndet var olika i Östersjön och Öresund.
Man fick bygga säskilda slussar för detta.
I oktober 1940 eller 1941, det finns olika uppgifter om detta, började kanalen trafikeras
av fartyg.

Från början var det inte tänkt en bro, tåget skulle vända i Höllviken och en dragfärja skulle
stå för trafiken över kanalen.
Knippelsbron köptes från Danmark och var tänkt som ett provisorium men kom att vara i 50 år.

När sommargästerna kom till Ljunhusens station åkte de Tralla, en hästspårvagn inom området.
Från Ljungsäters sjukhus som låg på Ljungsätersvägen byggde man ett spår ner till stranden så att patienterna kunde komma ner dit. När man byggde kanalen revs sjukhuset.

Vid Ljunghusens station där de sista passagerarna klev på vårt tåg serverade restaurangvagnen hembakade lussebullar och pepparkakor till egen dryck.

Färden gick vidare med en liten avvikelse från banvallen till Skanörs skjutbana där det åter var dags för lite glögg från vår restaurangvagn.

Mot Skanör fortsatte vi sedan med nya krafter och ett litet stopp vid Skanörs stationshus .
Vi gick sedan vidare ner till den plats där banvallen svänger av mot Falsterbo och stickspåret gick ut till Skanörs hamn.

Därefter vandrade vi Mellangatan fram till Skanörs Gästis där vi åt en god ugnsbakad lax till lunch, som slutet på en sista vandring med Näsetvandrarna detta året.
Väl mött nästa år!

Vi önskar varandra EN RIGTIGT GOD JUL!

 Britta och Malou

Info från Kulturföreningen Callunas skrift ”Tåget har gått! ” Finns att köpa på biblioteken.
Det finns också en länk till Calluna, till höger här på hemsidan.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett mycket stort tack till alla Er som ställer upp och ordnar alla vandringar. Varför kalla Er köksgänget jag vill framhålla och höja upp ER till "stjärngänget"Som nyinflyttad Höllviksbo är jag Er mycket tacksam. Hade ej Ni funnits hade jag ej träffat alla trevligaoch sympatiska medvandrare.Jag önskar Er alla en rik och välsignad Jul och med hopp om Ett Gott vandringsår. / fd Malmöbo Gunnel.

Anonym sa...

Tack detsamma Gunnel!

Trevligt att du gillar Köksgängets insatser, men glöm inte att utan alla duktiga vandringsvärdar, så blir det inga vandringar!

Rolf

Anonym sa...

Jag instämmer helt.STJÄRNGÄNGET är ett mera passande namn till vårt duktiga KÖKSGÄNG. Tusen tack för allt jobb ni gör! Önskar er och alla övriga, trevliga medvandrare
en riktigt
GOD JUL o ETT GOTT NYTT ÅR
Glada hälsningar
Yvonne Hellstrand

Anonym sa...

Tusen TACK till ALLA som varit med och ordnat trevliga vandringar under året som gått. Jag önskar alla en GOD JUL & GOTT NYTT ÅR.
Vi ses 2013.

Hälsningar
Margareta Lindvall