Hälsning från Näsetvandrarnas grundare


Orlandohälsningar                 

Solen skiner som vanligt här i Orlando och vi har för tillfället några grader varmare väder än vanligt så här års (80 grader F/25 grader C).
Ett enkelt knep att förvandla Fahrenheit till Celcius är att minska Fahrenheittemperaturen med 30 och sedan dela med två.
De flesta har slutat att använda sandaler nu när det är "vinter".
Jag klarar mig fortfarande alldeles utmärkt utan strumpor i mina ecco sandaler eftersom mina andra skor ligger undanstoppade i vårt hyrda förråd medan vårt hus byggs.
Det är lustigt hur mina amerikanska vänner glädjer sig åt att få klä sig i sina varmare "vintertröjor" nu när vi närmar oss jul. Konstigt att man påverkas så mycket av årstiden och anpassar sig till hur andra klär sig trots att det är varmare än en svensk sommar.
Julgranarna är redan insatta sedan en vecka tillbaka och är dekorerade knökafullt med julgransornament som samlats genom åren. Alla med sin egen historia.
Så kanske det inte är så konstigt att folk känner för att byta kläder och skifta årstid även här i soliga Florida.

Vi hade hoppats kunna flytta in till jul i ett nybyggt hus men tidigast vecka tre kan vi planera för en inflyttning. Inte så lockande att spendera julhelgen i vårt trånga tillfälliga hotellkrypin och dessutom beger jag mig i slutet av januari till Las Vegas för ett nytt reseledaruppdrag för svenska vårdförbundet. Det är bara att gilla läget. Min nyligen ryggopererade man Carsten får ju på så sätt chansen att själv möblera upp vårt hus.
Det får bli den minimalistiska stilen eftersom vi inte har tillräckligt med möbler för det nybyggda huset och vi vill inte ha fler möbler som vi inte kan ta med till Sverige till vårt redan fullt möblerade hus i Ljunghusen.
Vår tanke är ju att sälja det nybyggda huset, som är alldeles för stort för två personer, så snart huspriserna åter har vänt uppåt.
Ingen aning när det sker även om vi börjar se en lite positivare trend i vårt område den senaste tiden.

En bild jag tog idag av vårt hus. Framdörrarna sattes upp idag och de skall senare svartlaseras men portarna till garaget saknas fortfarande. Isolering och innerväggarna kommer på plats nästa vecka. Vi håller på att välja ut färgerna vi skall ha på huset. Ett vitt hus med grå takkant och mörkgrått tak. Ljust ekgolv, vita väggar och svarta fönster inne. Vita köksluckor och grå granit på köksbänken.

Om vi får många trevliga besök från Sverige som fyller huset kanske vi ändrar oss.
Vi får se hur det blir, men alla andra i vår ålder talar om att "downsiza".....
Inför julhelgen flyger min yngste son Joel till sin flickvän i Rumänien den 15:e och vår äldste son Rasmus kommer från London den 14:e, så en hel kväll får vi tillsammans innan vi åter splittras.
När man valt att bo i utlandet med sin familj blir det lätt så att barnen fortsätter att bo utanför Sverige och att vi får finna oss i att bara sporadiskt vara samlade.
Vi funderar på att tillsammans med Rasmus köra en tur till New Orleans veckan före julhelgen.
Jag har under mina guideturer i höst med Albatros upptäckt hur speciell staden är.
Om vi orkar kör vi kanske norrut också längs Mississippifloden och förbi gamla bomullsplantager till Memphis och Graceland. Vi får se hur vi gör.
Vi kan ju inte göra några längre utflykter eftersom vi hela tiden har olika byggfrågor att ta ställning till.

Jag har precis läst Näsetvandrarnas inspirerande vandringsprogram för våren och jag blev åter igen imponerad av alla vandringsvärdar som parvis tar med detta härliga gäng på en uppfriskande promenad i grannskapet.
Tänk så mycket motion ni får, all vänskap och kunskap ni upptäcker hemmavid.
På grund av husbygge och guidejobb ligger mitt vandringsprogram för Orlandovandrarna nere för tillfället. Jag saknar verkligen dessa naturvandringar speciellt nu på vintern då solen är lagom varm och fästingar och mygg inte tvingar oss att vara heltäckta med kläder.
Jag skall försöka starta vandringarna nästa senhöst igen, då jag inte skall ta på mig så många reseuppdrag som i vår.
I vår har jag en busstur i Las Vegas-, en i San Fransisco- och två i Atlantaområdet.
Mycket roligt men fullt ös från morgon till kväll.

Jag hoppas att ni fick en trevlig sextionde vandring idag och fick njuta av den goda lunchen tillsammans innan ni skiljdes för det sedvanliga juluppehållet i vandringarna.
Jag tänker på er och önskar er alla en riktigt härlig julhelg.

Ewa Svantesson



Dec 2012

Inga kommentarer: