Vandring 85 - kring brofästet och Sibbarp med omnejd


























Drygt 40 personer mötte den 1 april 2014 upp vid Luftkastellet, utsiktsplatsen vid Öresundsbron.
Lite inledande information om Öresundsförbindelsen som invigdes 1 juli 2000, denna siluett som vi kan se från alla väderstreck när vi nalkas Malmö.
Brodelen är ca 8 km lång, sedan fortsätter den på Pepparholm för att avslutas med en 4.050 m lång tunnel under Drogdenrännan. Totalt är överfarten ca 16 km.

Vi började så vandringen med att runda Barnens badvik och gick förbi Sibbarps camping, med plats för 325 husvagnar/tält för att sedan gå ner till Sibbarps strandkant.
En skulptur av Bror Marklund, ett minnesmärke över danska flyktingar under åren 1940 - 1945, har rests där. Sibbarps badstrand, med sina badbryggor från A - K är en populär badplats för såväl limhamnsbor som övriga malmöbor. Kallbadhuset är också flitigt besökt året om.

Från Strandgatan kunde vi se ett välkänt landmärke i Limhamn, nämligen "Höghuset".
Det 13 våningar höga huset stod färdigt 1961 och var då Malmös högsta "skyskrapa".
Kronprinsen med sina 27 våningar tog 1964 över rekordet för att 2005 få lämna över det till Turning Torso med sina 54 våningar.

Sedan gick vi ner i Limhamns småbåtshamn som har drygt 1.000 båtplatser. De flesta båtarna låg upptagana på land och en och annan båtägare hade börjat vårrusta.
Vi passerade restaurangen Kajutan är öppen för lunch- och middagsgäster året om.
Limhamn har också en fiskehamn där en handfull yrkesfiskare och många fritidsfiskare har sina båtar och hoddor. En härlig doft av rökt fisk mötte oss när vi passerade Limhamns Fiskrökeri, som har både butik och servering.

Vi gick sedan vidare mot "Ön" där råder det full byggaktivitet.
På Dragörkajen reser sig ett stort bygge som ska bli kontorslokaler. Även bostäder kommer att byggas här. Många har nog "turat" med färjan som gick mellan Limhamn och Dragör under åren 1960 -1999 men som tyvärr blev överflödig i.o.m. den fasta förbindelsen till Danmark.
"Ön" i Limhamn är till största delen uppbyggd av slamsten och slaggprodukter från kalkbrytningen i Limhamns kalkbrott mellan 1866 - 1996.
En Cementfabrik byggdes 1890, en djuphamn anlades och Limhamnscementen skeppades ut över värden. På järnväg, lokalt kallad "Brottets bana", transporterades kalkstenen från kalkbrottet till fabriken.
Det dammade mycket om tågen och därför byggdes en 2 km lång tunnel för frakt under jord, invigd 1968. På det stora industriområdet håller man nu på att riva silos och övriga byggnader för att iordningställa tomtmark för fortsatt bebyggelse i Limhamns sjöstad.
Ute på "Ön" har det byggts bostäder sedan slutet av 1980-talet och här finns en varierad gruppbebyggelse.
I den gamla varvsbyggnaden har Friskis & Svettis härliga lokaler och i en fin gammal kontorsbyggnad finns idag skola. Det lilla lotshuset har blivit en privatbostad.

Efter fikapaus i solgasset med hamn och Öresundsbro i fonden började vi återtåget via Gamla gatan, Limhamns tidigare köpmansgata, med många gamla välbevarade hus.
Vi gick förbi Limhamns konsthall och Tegnerskolan, idag förskola, och sneddade över Limhamns torg med det pampiga församlingshemmet.
Birger Jarlsgatan tog oss sedan ut mot Hammars Park där scilla, svalört och vårlök bredde ut sig.
Parken anlades i börja av förra seklet av CA Hammar, styrelseordförande vid kalkbrottet.
1939 uppläts den till allmänheten och är ett populärt utflyktsmål för dagis och skolklasser.

Nu siktade vi Lernacken och var strax tillbaka vid brofästet efter en drygt 10 km lång vandring, lite trötta i fötterna och rosiga om kinderna.

Ann-Christin Eriksson


Inga kommentarer: