Vandring nr 24 - Badrocksrundan

Tisdagen den 15 mars var vi 30 vandrare (varav 3 herrar) som mötte upp vid Höllvikens bibliotek.
Annika Landberg och Ulla Jerre Rundcrantz var värdar för denna tisdagsvandring.
Vädrets makter var oss nådiga och vi startade vår vandring i härlig morgonsol och fågelkvitter.

Första stopp var vid Nyckelhålstomten.
Där skall senare i år första spadtaget tas till Hotell Kristallen,
ett stort bygge alldeles nära torget.
Hotellet skall stå klart någon gång under 2014.

Sedan fortsatte vi på gång-/cykelvägen upp mot rondellen och vidare över till strandsidan av väg 100.
Isen låg fortfarande i viken men mycket sjöfågel hade samlats vid iskanten, bland annat några nyanlända gravänder såg vi, ett vårtecken!
Viken kallades förr Foteviken men har fått sitt nuvarande namn av den stora ”håla”, eller ”höll”, som fanns där det nu ligger en speedwaybana – så uppkom alltså namnet Höllviken.

Vi traskade vidare fram till klungan med fiskhoddor som ägs av Höllvikens fritidsfiskarförening.
Där stannade vi för att titta närmare på de små fina brun- och blåmålade bodarna.
Föreningen tilldelades Stadsbildspriset 1993 för bästa upprustning i Vellinge.
Medlemmarna är mycket aktiva, ett ”järngäng” ses mest varje dag här nere, fiskar, pysslar och dryftar livets frågor.
Vi begrundade den granna havsutsikten från bryggan och fortsatte sedan till strandpromenadens skulpturpark.

Skulpturparken är den största installationen av klassisk skulptur i Sverige sedan Carl Milles dagar, värt att notera!
Annika berättade först om den tjeckiske skulptören Peter Mandl som skapat den skulptur som först installerades vid nya väg 100, som stod klar 1993.
”Kassandra” är en kvinnogestalt som blickar ut över havet. Mandls skulpturer är ofta kvinnofigurer som för tankarna till hav och vind.
Han arbetade även i glas, och vill man se mer av hans konst kan man åka till Gislöv och titta in på Galleri New Form.

Mera klassiska i stilen är Gudmor Olovsons skulpturer – alla symboliserande det mänskliga livet.
Skulpturerna har skänkts till kommunen som gåva genom Allan och Bo Hjelts fond.
Skulptören Gudmar Olovson som är bosatt och verkar i Paris är också känd för sina byster av flera franska presidenter, Ingrid Bergman och av kung Karl XI Gustav.
Roligt att höra allas åsikter om konstverken, de berör på olika sätt!

Vandringen gick vidare ner till Falsterbokanalen som byggdes under andra världskriget.
Första passagerarbåten passerade genom kanalen år 1941.
Svenska handelsfartyg hade under kriget svårigheter att komma in och ut ur Östersjön där tyskarna lagt ut minor längs en tremilsgräns.
Mera djupgående båtar fick därför lasta om i andra skånehamnar.
Den nya farjeleden möjliggjorde för fartygen att passera mellan Östersjön och sundet på ett säkert sätt.

I kanalen finns också 2 slussar som reglerar vattennivån och flödet genom kanalen.
Första bron över kanalen, den sk Knippelsbron, en träbro, trädde i funktion 1940 och ersattes av en ny bro 1991.
Det finns också en ”reservbro” som kan tas i bruk inom 2 dygn om den gängse bron skulle skadas, skönt att veta för oss som bor på ”den andra sidan”!

Så trampade vi vidare på stigar och kottar i den lilla tallskogen som löper längs kanalen och som numera är naturreservat.
Solljuset strilade in mellan tallstammarna och på de imponerande raderna av stridsvagnshinder och ett och annat fort.
Här finns alltså delar av den så kallade Per Albin Hansson-linjen som sattes upp under II världskriget för att skydda den skånska kusten från invasion.

Så var vi snart framme vid strandbadet vid kanalens mynning och där rastade vi och njöt av sol, utsikt och medhavd matsäck!
Fyra deltagare blev fullvärdiga medlemmar och fick sina vandrarmärken denna gång.

Slutligen återtåg genom Kämpinge och Höllvikens villaområden tillbaka till biblioteket.
Vi hoppas att alla kände sig rastade och nöjda över att vara ute och känna en aning vår i luften!