Vandring 204 - Vellinge och Eskilstorp

 Hela 50 vandrare mötte upp vid Vellinges västra angöring för buss, men även pendlarparkering, för en vandring i Vellinges äldre delar. Byn är från 1000-talet som många andra byar på Söderslätt. Rester från den tiden grävs fram vid de många nybyggen som nu sker i byn. Det grävs även fram rester från stenålder, bronsålder och järnålder, inte minst på den jordbruksmark som nu tas i anspråk för ny bebyggelse och industriområden. Efter enskiftet 1806-8 så fanns det kvar kring 10 gårdar i byn, resten flyttade ut i omgivande jordbruksområde. Sen hände inte så mycket förrän järnvägen kom till byn 1886. Det var tåget från Malmö till Trelleborg. 1904 blev byn knutpunkt för tåg till Falsterbo också. Spåren av järnvägsspåren finns kvar i form av en cykelbana. 

Spåren av handelshusen vid järnvägen från 1880-talet har nästan försvunnit, de är ersatta med ny bebyggelse med liknande funktion, affärer på bottenplan och bostäder ovanpå. Det vackra affärshuset i rött tegel från 1906 finns kvar, vilket beundrades. Det hus med en av de två järnaffärerna är omgjort till restaurang nu. Den andra är borta liksom huset, men nya, ritat av Gert Wingård, har poolförsäljning. När den nya centrumanläggningen var klar 1976 och järnvägsstationen och spåren borta så försvann många mindre affärer. Idag finns det t ex sju frisörer och tre mäklare i centrala delarna. Det anrika Gästis är ombyggt och tillbyggt av kyrkan men saknar för närvarande krögare. Det var förr byns samlingsställe för föreningar och andra sammankomster. Trädgården som ägs av kommunen har dock aldrig varit så vacker som nu. 

Vi promenerade Parkstråket som är relativt nytt och går genom parken och genom den fina Lindesgårdsparken. Intill är alla rester av skolbyggnader borta. Istället upptas hela kvarteret av hus för äldre. Stortorget har gjorts om tre gånger men är inte äldre än 80 år. Stationen intill byggdes 50 år innan. Under tiden var det åker, odlingslotter och betuppläggning framför stationen. Affärskvarteren vid järnvägen kom till på 1910-talet och kompletterades de kommande årtiondena. Industrier kom i början av 1900-talet. Först var det Spritfabriken och sen ett gjuteri. Sen kom fler inom metallindustrin men även syfabrik, mm. 1973 stod industribyn klar och sen växte den från tre uthyrningsmoduler till att inrymma flera privata industritomter. Bebyggelsen växte med enfamiljshus längs några gator och sen kom flerfamiljshus för alla arbetare vid företagen. Det var kring 1970-1975 som den stora villabebyggelsen kom liksom flera hyreshus. Sen dröjde det till 1980-talet då villor i grannbyn Eskilstorp byggdes. Där vandrade vi också. De senaste fem åren har många av de gamla gårdarna mist sina ekonomibyggnader och bostadshus har kommit istället.

 Vi passerade kommunhuset från 1973 och undrade hur många som är anställda där med tanke på alla bilar. Intill ligger Vanningen badhus, vårdcentral, gymnasium, mm. Hela kvarteret byggdes 1970-1980. Bostadsområdet Campus ska in där men är fördröjt. Parkstråket börjar vid Lärcenter som tillhör gymnasiet som kom till 1998.

Bränder som härjat i byn är de två prästgårdsbränderna 1750 och 1850 cirka, Kylmaskiner med kringliggande hus 1924, vårdcentralen kring 2005 och Lindesgården 2017. Det och brandstationer och brandbilsbyggande i byn pratade vi om. 



/Kaj Persson

Inga kommentarer: