SLOTTSTADEN OCH FRIDHEM - vandring 217

Ett 20-tal vandrare samlades på parkeringsplatsen vid kallbadhuset i Malmö. Marken söder om oss var fram till 1700-talet betesmark. Någon kom på att man skulle odla nyttoväxter här. Då fick stadsingenjör Jacob Örnberg i uppdrag att dela in området i ”plantager”, som sedan skulle utarrenderas och någon fick även köpa mark. Det blev 23 st mellan Mariedalsv, Köpenhamnsv, Erikslustv, Ribersborgsv och Öresund. Exempel på gårdsnamn i området är Ribersborg, Rönneholm, Peterstorp. Bernstorp, Tärningholm, Erikslust, Christinelund. Mariedal och Erikstorp


Gården Ribersborgs ägor gick ursprungligen nästan till Kronprinsen. Jörn Riber hade gården som sommarresidens under 1700-talets mitt. På en karta från 1850 finns bara gårdar, inga villor eller höghus. År 1890 finns bara enstaka bostadshus här. Efter 1850 byggde rika affärsmän sommarresidens väster om gården Ribersborg och området fick namnet Fridhem.

År 1900 upprättades en stadsplan med svängda gator och oregelbundna kvarter i Slottstaden. Vid Regementsgatan/Mariedalsvägen finns sluten kvartersbebyggelse. Ny plan över Slottsstaden gjordes 1936 av stadsingenjör Erik Bülow Hübe. Han lämnade två områden tänkta för offentliga byggnader. Ribersborgsskolan byggdes på det ena området och på det andra området finns en park idag.

Längs Regementsgatan finns halvöppna U-formade och L-formade huskroppar.

Det gamla sättet att bygga var hus med slutna gårdar och Bülow Hübe planerade i funktionalismens anda med öppnare och ljusare ytor med luft mellan enskilda huskroppar. Skivhus planerades mellan Tessinsväg och Öresund. Husen närmast vattnet är något högre än husen bakom. De vid vattnet har smäckra indragna balkonger, stora skärmtak, stora fönsterytor och platta tak.

Kallbadhuset byggdes 1898 och man gjorde en sandstrand med sand från Skanör.

Vi började vandringen längs med Limhamnsvägen, som är den gamla farleden till Limhamn. Vägen anlades 1914. Järnvägen, Sillabanan, byggdes 1889 på en vall vid strandkanten och var 4 km lång, Man byggde även en station vid kallbadhuset.

Öresundsparken som ligger mellan f d järnvägen och Limhamnsvägen blev anlagd 1924. Ett av stoppen blev vid Turbinen, där vi beundrade Erik Sigfrid Perssons funkishus Ribershus med sina stora perspektivfönster. De tre husen byggdes 1937-1945. Här har man sundsutsikt i alla lägenheter. Tyska konsulatet fanns i huset närmast Turbinen.


Vi fortsatte på Mariedalsvägen och gick förbi ett hus som byggdes till kockumsanställda 1917 med tillhörande kolonilotter. Nästa stopp blev vid Kronprinsen, som byggdes av Hugo Åberg 1959-1964. Detta blev en stad i staden med diverse faciliteter. Tidigare låg här ett husarregemente, som flyttade från Drottningtorget 1897 och lades ner 1927. Vi fortsatte västerut på Regementsgatan. Denna gata förlängdes först till regementet 1897 och därefter till Fridhemstorget och senare in bland Fridhems villor. Här fanns först hästspårvagn och 1907 blev det en elektrifierad spårvagn. År 1915 förlängdes spårvägen till Limhamn. Spårvagnslinje nr 4 lades ner 27 april 1973.

Vi svängde in på Sergelsväg och stannade vid Ribersborgsskolan. Den byggdes ca 1945 och var ursprungligen L-formad. En gymnastiksal tillkom 1964 och skolan blev U-formad. Nu är skolan kringbyggd.

Nu kom vi till Tessinsväg, där vi skymtade kollektivhuset Tuppen, som ritades av T.Roos och B.Thornberg 1951 och byggdes om 1978. Det var Sveriges första kollektivhus.


Vår fikapaus var vid Fridhemstorget, där bl a funkishuset Gudhem ligger. Fridhemstorget var förr ett aktivt torg med bank, bio, Systembolag och andra affärer. Här finns även St Andreas kyrkan, som ritades av Roos /Thornberg och blev invigd 1959. Kyrkoområdet är ett klosterliknande komplex med kampanil i betong. Altarmålningen är gjord av Nils Aron Berge.

Bakom kyrkan ligger Fridhemsskolan, även den ritad av Roos /Thornberg och är en L-formad 2- och 3-våningsbyggnad.

Efter pausen tittade vi på Mannhem, som byggdes 1907 och är i jugendstil. Här fanns affärer i bottenvåningen. Vidare tittade vi på Regementsgatan 55, som byggdes 1902. Vi svängde vänster in på Fridhemsvägen och fann Villa Fridhem från 1867. Fridhemsvägen var den första vägen, som anlades i området. På Fridhemsvägen 27 a bodde Lasse Holmqvist 1980-1996. Gänget fortsatte längs med Erikslustvägen förbi Kopparhuset, som byggdes 1962, och in i gamla och nya Friluftstaden, som bl a byggdes av E.S.Persson 1942-1948.

Nu kom vi fram till Tyska kyrkan och Potatisåkern. Mellan åren 1949-1959 var detta Slotttadens församlingskyrka. Vi fortsatte till 


Grönevångsgatan 2, som byggdes 1911, och renoverades av Zlatan Ibrahimovic. Därefter kom vi till Fridhemsvägen 2, Fridhemsborg. Huset byggdes 1916 i klassicistisk stil. Einar Hansson köpte villan och lät Musikkonservatoriet använda lokalerna. Vi avslutade vandringen med att gå på Rosenholms Alle och tittade på nr10, St Andreas gården,som byggdes 1903 och renoveras just nu och ska ev bli hotell. Tillbaka vid Ribersborgs gård blev vi informerade om gårdens historia av de nuvarande ägarna.

Annika


Inga kommentarer: