Vandring 191 - Kirseberg



55 trevliga och glada människor träffades den 15 okt 2019 på Malmö golfklubb och blev bjudna på kaffe och fralla av Näsetvandrarna.
Jag, Gullmay Idman, själv backabuse och släkt med backabusar sedan 1884, skulle visa bildspel och berätta om Backarna förr och nu och visa vilken väg vi skulle vandra.
Efter datorstrul byttes datorn ut av min syster Ulla som snabbt körde hem och hämtade sin.
Under tiden började jag berätta om Kiörsebergswången, Stora Kiörseberg och Lilla Kiörseberg år 1697.
OCH Sirje installerade den andra datorn medan jag fortsatte att prata och sedan kunde visa de bilder som missats i berättelsen.

Man är inte säker på namnet Kirsebergs ursprung.
Skåne var ju danskt tidigare och det skulle kunna betyda Kirsebär (körsbär) eller så kommer det från danskans Kese eller Keise som betyder välja eller kora.
På Stora Kiörseberg valde man nämligen en majgreve varje år och då ”bålade” man. Man tände också en fröjdeeld när Karl den XII blev kung i Sverige som tonåring och ”eldarna syntes ända till Malmö” över vattnet eftersom kustlinjen på den tiden låg nära Lundavägen.
På Stora Kiörseberg brände man också häxor.
Kiörsebergswången var omgärdad av ett stängsel och hade 16 lotter som var utarrenderade till fyra borgare i Malmö.
Södra Bulltoftavägen fanns redan då och gick till Bulltofta by som hade 9 bondgårdar. Sedan blev detta familjen Kockums marker med huset Bulltofta slott och så småningom Bulltofta flygplats.

Stora och Lilla Kiörsebergs användes som grustäkt för att bygga hus inne i Malmö och de två backarna försvann.
Istället blev Lundavägen en villagata med villorna Midhem, Saaris, Almedal, Höja, Hilmasro, Emmytorp och Carlvik.
Det var en idyll, med frukträd och blommande hagtornsträd.

Stranden var långgrund och havet här i bukten kallades Sandsjön.
På andra sidan järnvägen låg Sjölunda som var ett lantställe, ungefär där Sjölundaviadukten finns nu.

Alla villorna försvann, säkerligen för att de styrande 1917 planerade för frihamnen och industrihamnen och närheten till havet inte skulle finnas längre.

På andra sidan Lundavägen, i Kirsebergsstaden fanns inte ens gasljus förrän 1854. Dit flyttade arbetare och fattiga människor.
Det blev illa beryktat, slaktardrängarna var kända för att ställa till bråk.
Dit la man allt dåligt, fängelset byggdes 1914, där fanns mentalsjukhuset Östra sjukhuset, alkoholistanstalt, fattigkvarter som barnrikehuset på Lundavägen, Östergård, Österhus, Gula faran, vattentornet ”Cylinderhotellet” med Garnisonskyrkogården, ”Tjyvaparken” där man begravde garnisonssoldater, fångar och häxor.

Jag var skolkamrat med fotbollspelaren Bosse Larsson och bodde också granne med honom på Rosendalsvägen, just där Stora Kiörsebergsbacken tidigare låg.
Sedan var jag granne med fotbollsspelaren Roy Andersson på Solgatan 27 d där jag bodde från femårsåldern.
Han och fotbollsspelaren Robert Prytz, som bodde i Gula faran, var båda kompisar med min lillebror Göran.

På dagens vandring kunde vi se hur Kirseberg har utvecklats, allt dåligt är borta. Fängelset och mentalsjukhuset ska bli bostäder.
Vattentornet, Östergård och Österhus är bostadsrättshus, det har byggts nya bostadshus på Lundavägen och fler är planerade.

Nu vill de styrande i Malmö flytta koloniområdet på Lundavägen som funnits där i hundra år till Bulltofta och låta staden Malmö närma sig Kirsebergsstaden.

Backarna har alltid varit en egen stad i staden, med Backakarnevaler, Backanatten, spelmansstämmor och inte minst den härliga Beijers park som nu har både temalekplats och utegym och jag hoppas att backaborna lyckas bevara den speciella och fina andan som finns på Kirseberg.

De som vill kan gå in på min facebooksida där jag lägger ut offentliga inlägg som alla kan se.
Där har jag lagt upp ett album med några bilder från dagens bildspel.

Tack för all fin respons jag har fått!
Gullmay

Inga kommentarer: