Vandring 169 - vid "Malmös nya framsida"


Det var en strålande morgon den 4 sept 2018, då ett 40-tal vandrare träffades vid Malmö central.
Vi började med att återknyta denna vandring med vandring 151 då vi gick längs kanalerna.
Undersökningar visar att närhet till vatten och grönska är de mest efterfrågade inslagen i stadsmiljön.
Detta är en anledning till att Malmö har utarbetat ett "kanalprogram" i syfte att bygga rekreationsplatser i direkt anslutning till kanalerna.

Bastionen är ett exempel på detta.
Här från parken kunde vi blicka norrut över spårområdet och kanalen för att få en första information om det nya spännande område för bostaden och näringsliv där Malmö ska växa.
Här ska byggas 3 gång/cykelbroar över spåren, för att knyta samman nyhamnen med centrum.


Närmare slussen stannade vi till så vi kunde se det omtalade nybyggda MKB-huset som är beklätt med cortenstål.

Vi går vidare till Skeppsbron som är en av Malmös älsta kajplatser då hamnen började byggas upp i slutet av 1700-talet.
Initiativtagare var Frans Suell.
Kustlinjen låg tidigare vid Norra Vallgatan.
Utgrävningarna från hamnen blev utfyllnadsmassor som användes till att bygga upp vågbrytare.
Innan hamnen grävdes ur så var vattnet grunt och stora skepp som kom med varor till Malmö hade tidigare fått ligga ute till havs och roddbåt fick hämta in varor till kajkanten.
Den första delen av Malmö hamn var klar 1820.

Utfyllnadsmassor lade också grunden till att en station kunde byggas.
Denna invigdes 1856 och öppnade upp mot kontinenten och fick enorm betydelse för hamnens vidare utveckling.
Både varor och passagerare kunde komma med båt och ta tåget vidare eller tvärt om.

Vandringen fortsätter ut på Smörkontrollen och Ångbåtsbron som var klar 1880. Varor som kom med båt och tåg skulle kontrolleras, därav byggdes "smörkontroll" för mejeriprodukter, "slakthus" för kreatur osv.
Smörkontrollen är idag nybyggt och olika företag hyr lokaler i huset.

Härifrån kan vi nu också se hur Nyhamnen kommer att utvecklas.
I detta nu måste vi kunna fantisera om allt nytt som ska byggas mellan 2018-2050. Byggnationen påbörjas runt Centralen och går sedan mot norr/öster.
Med ufyllnadsmassor ska byggas 2 nya öar som ska vara bilfria.
Det kommer bli ett pilotområde för olika former av översvämninsskydd.
Husen ska ha olika karaktärer med plats för 7-9000 bostäder, 3 grundskolor och 8 förskolor.
Mycket parker och grönområden.
I nyhamnsbassängen ska det bli badplatser och vattensport.
En highline typ New York-modell finns också med i planerna.
Två huvudgator som går i östlig - västlig rikting för genomfart och kollektiv trafik. Mer intressant information om översiktsplanen för Nyhamnen finns på Malmö stads hemsida, www.malmo.se/fopnyhamnen.

Nästa stopp gör vi vid Klaffbron där 1000-tals Kockumsarbetare cyklade över morgen och kväll under många år.
1870 etablerade sig Kockums varv i västra delen av hamnen.
Varvet expanderade och var 1950 största varvet i världen.
Kockumskranen som var ett landmärke för Malmö stod med ett ben på Krankajen där det idag står många boningshus som tillhör stadsdelen Dockan.
Andra benet på Kockumskranen stod på andra sidan som är nyare delen av Dockan. Varvet stängdes 1987 och kranen såldes till Sydkorea och står nu i Hundar heavy.

Vi vandrar vidare bakom SVT och de nyrenoverade lokalerna som tidigare tillhörde Kockums.
Här finns också Sydsveriges modenaste kontor, Media evolutionen.
Här stannar vi och fikar i gassande höstsol.

Vi känner historiens vingslag när vi tittar ut över stora delar av gamla Kockums som håller på att rivas.
Här ska nu också byggas en ny stadsdel med boningshus, hotell, förskolor och en grundskola.
Här kommer också att finnas både torg och en liten park.

Vi vandrar sedan raskt till Stapelbäddsparken dit skatare kommer från när och fjärran.
Här arrangeras stora tävlingar.

Vi går vidare via Varvsparken och ut mot havet och går via bryggorna längs BO01.

Sedan passerar vi Fiskehoddorna som är ett pittoreskt inslag i stadsmiljön.
Här var en marknadsplats på sillatiden och hoddorna är idag kulturskyddade.

Vi ser också de nybyggda husen som byggs på Citadellsvägen.
Denna gata är idag en genomfartsled men ska bli en grön gågata längs kanalen. Norra Neptungatan håller på att byggas för att bli den kommande genomfartsleden som binder samman östra och västra Malmö.

Därefter passerar vi Malmö Live och sedan avslutar vi vandringen vid ”Porten mot kontinenten”.

Vi tackar alla som deltagit i vandringen som var 10 km/ ca 12000 steg.

Majlis och Britt-Marie


Inga kommentarer: