Vi var 18 intresserade som samlades på Malmö C denna soliga vårdag.
Redan år 2000 startade Malmö ett "kanalprogram" vars syfte var att göra stränderna längs kanalen så tillgänglig som möjligt för Malmöborna. Att bo och leva vid vatten och grönska är mångas önskan och bra för hälsan. Idag ska vi uppleva denna utveckling och förändring.
Vi gick först till Bagers plats och pratade om Lorens Bager, en betydelsefull person, som hade stort inflytande på Malmös utveckling under 17-1800 talen. I det gula lilla huset där bodde han. Där såg vi också den äldsta bron, Hjälmarbron, som hade stor betydelse för handeln under sillatiden.
Kanalerna grävdes som en ring runt staden under 1300-talet och var till en början en del av stadens försvar. Det blev också en viktig transportled, vattenreservoar och avfallsplats. Kanalerna har grävts ur mer och renoverats under årens gång.
Vandringen fortsatte till Malmö Live, där vi tittade på vita skulpturen Rubato, Free flow, som blev inlyft med kran för 10 år sedan. Gjord av cement och väger 3 ton. Inne i konferensdelen (gula by) är det fritt att röra sig i huset. Konsertdelen (röd by) är byggd med speciell akustik och den vita höga byggnaden är hotelldelen med 444 rum och skybar och restaurang högst upp.
Därefter vandrade vi vidare till den fina Saluhallen som Gert Wingårdh ritat. Det var ett gammalt magasin som stått oanvänt under många år som renoverats och byggts ut. Nu är det en fantastisk mötesplats med restauranger och små butiker. Vid denna tiden på dagen var det inte så mycket folk så vi gick en runda in om och njöt av deras fina utbud.
Vidare gick vi till Styrmansbron, som nästan är klar. Det är en gång- och cykelbro samt för kollektivtrafiken som ska binda samman Malmö city med Varvsstaden och Västra hamnen.
Vi stannade mitt på bron, som är röd och häftig, därifrån kunde vi se hur spännande Varvsstaden håller på att byggas upp. Många av byggnaderna där är bevarade efter Kockums storhetstid och är nu kulturskyddade. Det var världens största varv fram till 1970-talet och Malmös stolthet. Byggnaderna är varsamt renoverade och man har arbetat med återbruk.
Vi gick vidare till den nya skolan Citadellsgymnasiet. Vi hittade en mysig hörna vid de pittoreska fiskehoddorna som också är kulturskyddade. Där njöt vi i solen och av vår medtagna fika. Platsen är ett charmigt inslag i vår stadsmiljö. Hoddorna var tidigare boningshus för fiskare, på den tiden då det fanns ont om bostäder.
Efter fikan fortsatte vi in i Slottsparken till Mölleplatsen och Slottsmöllan. Den är byggd 1850 och är väl bevarad och renoverad. Bakom finns en vacker liten trädgård som är värd ett besök vid ett annat tillfälle.
I stället gick vi in i Slottsträdgården där var och en kunde gå i sakta tempo och njuta av de vackra små och välskötta trädgårdarna.
Vandringen fortsatte vidare längs kanalen, genom den spirande och vackra Kungsparken. Här ligger Casinot som nu varit stängt ett par år. Nu finns det planer för att det ska bli konsthall.
Vi fortsatte in i Slottsparken, stannade till och tittade på de fina skulpturerna "Liggande pigan" och "Pegasus". Sedan gick vi till den vackra Japanska trädgården med svart granit och spännande växtlighet. Här såg vi det vackra Stadsbiblioteket där gammalt möter nytt.
Nästa stopp gjorde vi på den Gamla begravningsplatsen. Denna anlades 1822 och är också kulturmärkt. Här vilar flera släkter som har haft stor betydelse för Malmös utveckling, ex Kockum, Beijer, Faxe, Flensburg m fl.
Vi gick vidare till Södertull, som var den första ombyggnaden i kanalprogrammet. Platsen blev snabbt populär med sina fina trappor ner mot vattnet. Tre forsar på vardera sida om gågatan. På trappan ligger här och var små katter av brons gjorda av Ulla Kranz. Därefter gick vi längs kanalen och Raul Wallenbergsparken fram till Moderna museet.
Vidare gick vi förbi Caroli och genom St Gertrud. De anrika byggnaderna här är delar och kvarlevor från 3 gårdar från 1200-talet. Idag ett vackert och mysigt konferenscentrum med små pubar och restauranger.
På väg mot stationen tittade vi på domstolsbyggnaden och de nya husen över järnvägen. Denna stadsdel heter Nyhamnen och är under uppbyggnad. Här ska byggas tre broar framöver som ska knyta samman centrum med den nya stadsdelen.
Vi tackade alla som gått med oss idag och för det fantastiska vädret!! Sammanlagt hade vi gått nästan 7 km.
Britt-Marie och Majlis
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar