Vandring 134 - kring Dockan och V.hamnen

Denna gråmulna och blåsiga novembermorgon (den 1 november 2016) är vi 27 entusiastiska vandrare som träffas vid Turning Torso.
Britt-Marie berättar om att Torson som är Nordens högsta byggnad, 190 m hög och har 54 våningar. Arkitekten Santiago Calatrava ritade av en vriden halskotpelare, varje kub ska föreställa en kota. Där är 9 kuber och 54 våningsplan. Första spadtaget togs i samband med Bo01 och Torson var inflyttningsklar i november 2005.
Vi tittar också på det vackra konstverket Ögat som finns precis vid ingången till Turning Torso skapat av konstnären Annika Svenbo.

Sedan vandrar vi in i Varvsparken,
förbi Västra Hamnens skola och via hängbron passerar vi Solens lekplats. En av Malmös 20 fina temalekplatser.
När vi är framme vid kvarteret Klyvaren stannar vi till vid den spännande porten som är gjuten i brons. Det är fastighetsägare Joakim Feldt som gav konstnären Johan Falkman i uppdrag att utforma entre'erna till det nya huset. Johan skapade olika konstverk som skulle visa hamnens historia. Inspirerad av Baltiska utställningen och Mexikansk konst har han gjutet figurer i brons. Här finns många av Malmös profiler avbildade.
Inne i valvet ser vi bland annat Percy Nilsson, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Jan Thorell och Folke Bernadotte. Porten utsida pryds av ansikten på Karl X Gustav, drottning Margareta och Fredrik III samt några skyddahelgon.

Vandringen fortsatte och vi ser ett nytt kvarter byggas upp där gamla Saabfabriken låg och senare mässhallarna.
Vi ser den nybyggda Stapelbäddsskolan och går igenom Stapelbäddsparken.
Det är norra Europas största och bästa utomhusskatepark som besöks av skatare från när och fjärran. Här arrangeras också stora tävlingar och årligen världscuptävlingar.

I bakgrunden ser vi det fina Kockumshuset, "Gängtappen", som byggdes 1958. Ett modernt kontorshus med flexibla innerväggar. Huset har använts av Kockums fram till förra året då Wihlborgs köpte huset och hyr nu ut lokalerna till olika företag.

Vi vandrar vidare till Dockplatsen där Majlis berättar mer om Kockums. Kockums familjen etablerade sig i Malmö redan 1820.
Först byggde de en tobaksfabrik och hade stor ekonomisk framgång.
Då startade de en Mekanisk verkstad vid Davidshalls torg där man bland annat tillverkade äggkläckningsmaskiner, bränneriaapparater, cyklar och senare järnvägsvagnar. Efter en stor brand flyttade verksamheten ut i Västra hamnen. Där började man också bygga upp ett skeppsvarv och första u-båten Svärdfisken lämnade hamnen i augusti 1914.
Därefter byggdes många u-båtar och varvet expanderade ständigt och var 1950 världens största.
Kockumskranen byggdes 1973-74 och var världens största bockkran med en lyftkapacitet på 15 000 ton och en spännvidd på 175 meter. Kranens ben stod på varje sida på Dockan. Därav namnet Krankajen.
Man arbetade i treskift med kranen alla dagar i veckan i drygt 11 år.
Under Dockans tid har Kockums byggt sammanlagt 75 fartyg, allt från lastfartyg till stora kryssningsfartyg.
Efter lönsamhetsproblem lades fartygsproduktionen ner i slutet på 80-talet. Kranen såldes till Sydkorea och fungerar än i dag i Hyundai Henvy.
Den är rödmålad och kallas "Malmös tårar".

Malmö var i kris, Kockums lokaler stod tomma i många år.
Men nya verksamheter poppade upp och snart kom planer på en helt ny stadsdel i Västra Hamnen.
Bo01 var en avgörande uppvisning för Malmö som började resan från industristad till kunskapsstad.
Idag arbetar lika många i delområdet Dockan som det gjordes på Kockums tid.

När vi står på Dockplatsen ser vi nu en modern hamn omringad av ny blandad bebyggelse, både bostadshus och hus för olika verksamheter.
Vi ser Regionhuset med 650 arbetsplatser, Mercedeshuset, det senaste höghuset Utsikten och Dockplatsen kantas av ett stort utbud av mysiga restauranger.

Vandringen fortsätter vidare runt husen på Krankajen och fram till Inre hamnens fyr. Härifrån kan vi få en uppfattning om hur Malmös hamn har vuxit fram i olika etapper.
Landmassorna vi går och står på här ute är egentligen en konstgjord ö.
Från mitten av 1700-talet har man succesivt fyllt ut hamnen från Skeppsbron norrut mot Ångbåtsbron. I slutet av 17 00-talet byggde Frans Suell en vågbrytare som möjliggjorde utbyggnaden av hamnen mot väster, Dockan och Västra hamnen.
Här ifrån kan vi se Klaffbord där alla kockums arbetarna cyklade över när arbetsdagen började och slutade.
Vi ser också Universitetsbron som byggdes så sent som 2004 då området började expandera i full kraft.
Tvärs över vattnet ser vi den älsta bron, Ångbåtsbron och Smörkontrollen som är nyrenoverad och nya verksamheter har flyttat in.
Förr skulle allt som kom in med båtar i hamnen kontrolleras, därav smörkontroll, slagthus, börskurs o s v.
Under några år har hamnen byggts ut mot norr där numera de stora fartygen lägger till. Tidigare gick de ända in till gamla Svävarterminalen.

Nu har det börjat regna och vinden pinar oss men vi vandrar vidare förbi "nya Dockan" och ser båghallarna som numera är Skånes Dansteater med fint utbud av föreställningar året om.
Vi stannar till vid helikopterplattan där JM nu ska bygga ännu fler bostäder. Det finns i nuläget tyvärr inga planer på var en ny helikopterplattan ska byggas.

Vandringen fortsätter längs havet bort till "musikplatsen" där vi äntligen fikar omringade av de gröna kullarna som skapar lite lä.
Regnet upphör och det smakar gott med kaffe nu.

Efter pausen går vi vidare till Skaniabadet. Ett populärt bad med tre bryggor och ett vattendjup på 4.5 meter.
Härifrån ser vi platsen varifrån barnprogrammet Sommarlov spelas in varje sommar.


Vandringen fortsätter via Titanicbryggan och plattan där det är "solnedgångskonserter" varje kväll i juli.
Här längs havet och bryggorna arrangeras många olika aktiviteter och tävlingar under sommarmånaderna. Här spelas volleyboll, seglar-, surfing- och katamarantävlingar, löpartävlingar, dansuppvisningar med mera.

Vi går längs bryggan vid Bo01och fram till Västra Hamnens hamn. Härifrån blickar vi ut över Öresundsbron som vi ser i en annan vinkel än den vi är vana vid från många vandringar på Näset.
Vi ser också Ön, Limhamn sjöstad, "Kallis" (Kallbadhuset) som stod klart 1904 och den vita Ribersborgsstranden som anlades 1920 med sand från Skanör och Falsterbo.

Nu går vi sista etappen och tittar på husbåtarna. Särskilt nyfikna är vi på den sista husbåten som är helt nybyggd. Bygget har följts av tvprogrammet Husdrömnar som flera av oss har sett. Den gamla husbåten kapsejsade för några år sedan då man hade en fest på takterassen och hela husbåten välte. Nya ägare tog vid och byggde en lite annorlunda husbåt.

Nu avslutar vi vandringen via den charmiga insidan av Bo01 och går tillbaka till Torson och bilarna.
Idag har vi inte haft vädret med oss men vinden mot oss.
Trots det har vi gått drygt 7 km och känner oss glada och nöjda med vandringen.

Vi säger tack till alla tappra vandrare!!

Britt-Marie Nordström och Majlis Fransson

Inga kommentarer: