Vandring 29 - Gislöv, Östra stranden i Trelleborg

Efter att ha ordnat samåkningen från Skanör, Höllviken och Vellinge sammanstrålade vi 13 vandrar-damer på parkeringen bredvid Trelleborgs gamla museum kl 9.15 tisdagen den 24 maj 2011. Ett lätt regn gjorde att vi var klädda i regnkläder men det var inte värre än att vandrigen kunde genomföras och inte åter behövde ställas in. Dessutom såg det lite ljusare ut mot Gislövshållet så vi var hoppfulla när vi traskade bort till busshållplatsen på gamla Ystadvägen numera Järnvägsgatan. Kl 09.31 anlände buss 190 och vi hade parat ihop oss så att vi kunde utnyttja JOJO-kortets DUO-pris. Vi skulle ju bara åka en hållplats till Strandmålavägen vid Modeshög.

Det första vi stötte på när vi klivit av bussen var Modeshögs vita gamla ålderdomshem som numera är förskola. Vi tog till höger och konstaterade att folk är så upptagna numera att man istället för gräs har lagt ut en matta av sten runt husen. Vi fortsatte bort till Ting Ute och Inne visningsträdgård och butik. Det var tur att vi inte tagit med bilen dit för då hade som vanligt en och annan vacker pryl kommit med hem trots att vi redan har så fullt av allt därhemma.

Vandringen tog oss sedan vidare förbi Modeshögsskolan där Anita Wahlin tidigare undervisat och vidare ner mot havet. Här passerade vi Nybrostrands pyttelilla camping alldeles vid havet som ägs och drivs av Trelleborgs Missionsförsamling sedan 1946. Britta Kittel kunde med inlevelse berätta att hon varit där många gånger med sina skolbarn.
Strax bortom hittade vi så Gislövs hamn, som invigdes 1924, och som sägs vara Sveriges största småbåtshamn. Det lär finnas en hel del vrak utanför hamnen. Allt från skepp från 1700-talet till pansarbåtar från första världskriget som ligger på 30 meters djup och som inspirerar lokala dykare. Tre gubbar stog och drog i några taljor och säckar och vi alla tretton anföll förstås direkt. Lite blyga berättar de att båtklubbens medlemmar träffas på tisdagar och inför turistsäsongen ställer de ut visningsmaterial och snyggar till sitt lilla museum. En definitivt mindre blyg ordförande råkade komma förbi och bjöd in oss att titta i museet medan han berättade om hamnens historia. Ålasumpen som ligger i hamnen byggdes 1956 av båtbyggaren Malte Göransson. Den användes att förvara ålen i ända fram tills 1980 då ålafisket avvecklades. Ålasumpen rymde 2000 kg ål och förankrades 500 meter från land. När sumpen skulle tömmas bogserades den in till hamnen. Mellan Gislövs läge och Trelleborg fanns tidigare 6 fiskelag som satte bottengarn ca 1,3 km ut från land. Den 18 juni är det fest i hamnen och klubben inviger en nybyggd båt som är gjord efter en gammal båtritning från början av 1900-talet.
Vår pratglade guide visade oss därefter in i båtklubbens lokaler där vi fick slå oss ner och äta vår medhavda picknick medan vi signerade gästboken. Plötsligt dök en man med förkläde upp och berättade att om han bara vetat att vi skulle komma skulle han ha bjudit oss på härlig fisksoppa men det gick bra att komma in i köket och provsmaka. Sedan berättade han att han har Sveriges enda frisörmuseum och att Näsetvandrarna är välkomna att besöka honom på Östergatan i Trelleborg.

Styrkta av smörgås och lite soppa gick vi vidare, över den lilla träbron över Gislövsån och ser de fina ängarna längs havet. Resterna av Lübeckerkapellet väster om Gislövsån bygggdes under Hansatiden då det fanns gott om sillsalterier i området. Kapellet och en offerkälla användes av köpmän och fiskare från huvudsakligen Hansastäderna för gudstjänst. Vi ser en grön stadsbuss på avstånd och Ewa påminner om att TV-kändisen Malena Ivarsson bodde tidigare i Gislöv och att stadsbussen ut till Gislöv brukade kallas Linje Lusta.

Dalköpinge ängar heter Trelleborgs första naturreservat och sedan 1975 skyddas ca 3 ha våtmark. På reservatets vackra ängar blommar rosavita småvänderot, gula kabbelekor och fantastiska rosavioletta Sankt Pers nycklar. Det är antagligen den vanligaste orkidéen och den som blommar bland de första. Vi avvek från platsen längs ängsstigen och undvek att gå in på ängarna där oroliga fåglar ville skydda sina bon på marken. Igelknoppfly är en ovanlig fjäril som lever på ängarnas igelknoppgräs, kaveldun och svärdliljearter.
Dalabadet är Trelleborgs östra rekreationsområde som anlades efter initiativ av brevbärare Nils Larsson 1925. Nils Larsson var ordförande i skolstyrelsen och drev också frågan att bygga en skola på gamla festplatsområdet Liljeborg redan 1936. Liljeborgsskolan stog klar först 1953.

Vi hade nu kommit till Östra stranden och talade om Axel Pehrsson-Bramstorp, centerpartisten som var stadsminister en kort tid 1936, kallad semesterregeringen pga sin korta period. Östra strandens pittoreska små hus är unika och inte så billiga längre. Ett 39 kvadratmeter stort hus är till salu för 1,5 miljoner men beräknas säljas för 2 miljoner. Stadsarkitekten Madeline Brandin äger några av dem.

Vi passerade Rune Anderssons fd stora gula tegelkåk och gick sedan genom gångtunneln under järnvägen. Längs gångstigen såg vi ett ensmärke för sjöfarten som visar inseglingsrännan för småbåtar. Östra skolan, som byggdes 1884, har idag 200 barn upp till årskurs 6 men är en ganska tungarbetad arbetsplats enligt Anita Wahlin. Nu var vi tillbaka inne bland husen i Trelleborg och gick längs de grönskande gatorna innan vi passerade det gamla museet som tydligen nästa år skall inrymma ett skånskt center för biogas.